dijous, 15 de febrer del 2018

L'Edat Antiga 5

ANTÍGONA


CREONT: (A Antígona). I tu que acotes el cap a terra, afirmes o negues haver realitzat aquests actes?
ANTÍGONA: Afirmo haver-ho fet. Mai no ho negaré.
CREONT: Digues-me, amb brevetat, sense ambigüitats: coneixes l'edicte que prohibia realitzar aquesta acció?
ANTÍGONA: El coneixia. per què no l'havia de conèixer si era ben públic?
CREONT: I tanmateix has gosat transgredir les lleis?
ANTÍGONA:  Perquè no era Zeus qui me les dictava, ni mai la Justícia que té el seu estatge entre els déus subterranis no ha ordenat lleis semblants entre els homes. No creia tampoc que les teves lleis, les lleis d'un home mortal fossin tan fortes que donessin la possibilitat de transgredir les lleis no escrites i imperibles dels déus, perquè aquestes tenen validesa no d¡avui, ni d'ahir, sinó de sempre i ningú no sap des de quan existeixen. Jo no tenia intenció de presentar-me a la Justícia dels déus per transgredir-les, enduta per la por a les decisions de qualsevol home. Que havia de morir ja ho sabia, per què no?, encara que tu no haguessis fet la proclama. I si moro abans de temps, jo penso que és un guany, i a qui, com jo, viu entre infortunis, per què no li ha d'ésser un guany la mort? I que m'ateny aquesta malastrugança no és per a mi gens dolorós. En canvi, si comportés que un fill de la meva pròpia mare mort restés insepult, això sí que m' entristiria.les teves amenaces, en canvi, no em preocupen. I si ara et sembla una bogeria això que he fet, tal volta el boig és el jutge que em condemna per boja.


1. Quines són les lleis que entren en conflicte en aquesta tragèdia?
2. Digues quina de les lleis definides a l'activitat anterior és més important per a Antígona. Com ho demostra?
3. Descriu les qualitats que Antígona posa de manifest en l'obra.
4. Explica per què creus que elpersonatge d'Antígona ha tingut tant de relleu en el teatre universal.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada