dimecres, 19 de setembre de 2018

Raspall i Pere Calders

http://www.edu365.com/eso/muds/catala/comprensio/15/index.htm
Què,  nois i noies? Heu llegit el text?
Us ha agradat?
Què en penseu d'un raspall que en realitat és un gos?



El text que heu llegit , Raspall, va ser escrit tot just ara  fa trenta-dos anys i d'ençà de la seva publicació  ha esdevingut una joia literària per a petits i grans. El conte explica el disgust del nen Sala quan es queda sense gos i necessita substituir-lo ja que, si no,  no trobaria la manera de portar més endavant la seva vida, que sense el gos, tota cosa era fada i sense objecte...

Si una característica té el conte és veure com l'autor, Pere Calders, d'una situació ben petita, va teixint una història que acaba per endur-se el lector i fer-li creure que tot és possible. Una imaginació desbordant però també una senzillesa en l'expressió donen al conte un atractiu difícilment superable.

Pere Calders, és un escriptor influït per l’anomenat “realisme màgic”. Es tracta d’un estil narratiu on les coses s’esdevenen segons la lògica de la vida quotidiana, com al realisme estrictament dit, però amb una diferència. En aquesta quotidianitat s’introdueix un fet o objecte que surt d’aquesta lògica: és el que anomenem fet màgic. L’element màgic acaba modificant el realisme original i ens introdueix en una altra realitat paral·lela i fantàstica.
Vegem, doncs, si li heu trobat la màgia i heu comprès el text.

COMPRENSIÓ LECTORA


a)   La senyora Sala pren una  decisió cabdal per a la família i per al desenvolupament d’aquesta història. Quina? Per què?
b)  Com s’ho pren el nen Sala? Què intenta fer per posar remei a la situació?
c)  Quins objectes són bandejats com a companys de joc del nen Sala?
d)  Quin objecte adopta com a substitutori? Com el tracta? Té algun efecte aquest tractament sobre l’objecte.
e)  Fixa’t a través de quins sentiments el nen converteix “Raspall” en un gos. Com el tracta.
f)   El narrador ens diu que el lladre es queda sorprès davant l’agressió que pateix. Per què?
g)  Quina opinió se’n desprèn de l’actuació dels adults, sobretot a través de la figura de la mare?
h)  Et sembla correcta l’afirmació de la senyora Sala, amb llàgrimes als ulls,  “que mai més no dubtaria de la paraula del seu fill”? Raona la resposta.
i)   Defineix els següents mots extrets del conte: manyoc, coratge, prodigi, manyaguesa, (les) golfes, baldufa


EL CONTE I LA SEVA ESTRUCTURA

Aquest conte és un text narratiu. Una narració breu, de ficció i  adreçada a infants i adults.Sota aquest denominador s’apleguen diversos tipus de textos, d’extensió variable i de temes i orígens diferents. Cal distingir entre el conte literari (que troba els seus límits en extensió en la  novel·la curta) i el conte popular, lligat a les formes de tradició oral (que pot incloure les rondalles i les faules).
Recordeu que gairebé sempre manté l’estructura següent:
A. PLANTEJAMENT (presentació de personatges, l’espai i el temps on s’inicia                l’acció).
B. NUS (desenvolupament de l’acció).
C. DESENLLAÇ (resolució de l’acció plantejada).

EXPRESSIÓ ESCRITA
Vols provar tu,  de fer un conte? Has provat mai d'escriure'n un que tingui com aprotagonista un objecte inanimat? Segueix les instruccions següents i a veure si escrius una història ben divertida i imaginativa!
Fes una llista d’objectes de casa teva que et semblin més divertits. Tria un d’aquests objectes i escriu el conte seguint la pauta següent:
a)       En quin moment podria adquirir vida pròpia? On? Quan? Com?  Què faria        quan tingués vida pròpia?
b)       Com parlaria? Què diria? Què sentiria?
c)       Què faries tu? Com reaccionaries?
d)       Quines conseqüències provocaria tot plegat? Com acabaries la història?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada