Utilitzem el temps futur per referir-nos a un fet o a una acció que es farà realitat en un temps posterior, després del present:
Ahir plovia, avui plou una mica, demà no plourà.
Abans no rebia cap missatge, ara en rebo uns quants, d’ara endavant en rebré molts.
També podem utilitzar el futur per expressar una ordre, un manament o una amenaça:
Aniràs d’excursió, tant si vols com si no vols.Si no fas bondat, rebràs un càstig.

Models de conjugació

El futur dels verbs regulars es conjuga d’acord amb el model a què pertany cada verb.
1 cantar2a perdre2b témer3a dormir3b servir
cant aré
cant aràs
cant arà
cant arem
cant areu
cant aran
perd 
perd ràs
perd 
perd rem
perd reu
perd ran
tem eré
tem eràs
tem erà
tem erem
tem ereu
tem eran
dorm iré
dorm iràs
dorm irà
dorm irem
dorm ireu
dorm iran
serv iré
serv iràs
serv irà
serv irem
serv ireu
serv iran

Remarca: una E intrusa

Els verbs que acaben en -re, com batre (i els seus derivats: debatrecombatrerebatre), concebrepercebrerebrerompre (i els seus derivats: irrompreinterromprecorrompre), i els que acaben en –metre (admetrecometretransmetre) perden la -e final de l’infinitiu abans de les terminacions del futur:
perdr(e)debatr(e)percebr(e)interrompr(e)admetr(e)
perdr é
perdr às
perdr à
perdr em
perdr eu
perdr an
debatr é
debatr às
debatr à
debatr em
debatr eu
debatr an
percebr é
percebr às
percebr à
percebr em
percebr eu
percebr an
interrompr é
interrompr às
interrompr à
interrompr em
interrompr eu
interrompr an
admetr é
ademtr às
admetr à
admetr em
admetr eu
admetr an
Quan parlem, sovint pronunciem una -e- de reforç abans de la -r- (perderéadmeteré), però no l’hem de pronunciar en la parla formal i no l’hem d’escriure mai.

Remarca d’ortografia: una R traïdora

En el verb prendre i derivats (aprendrecomprendreemprendredesprendrereprendre, etc.) la primera -r- emmudeix en el futur i el condicional, però s’ha d’escriure.
prendreaprendrecomprendreemprendredesprendre
prendré
prendràs
prendrà
prendrem
prendreu
prendran
aprendré
aprendràs
aprendrà
aprendrem
aprendreu
aprendran
comprendré
comprendràs
comprendrà
comprendrem
comprendreu
comprendran
emprendré
emprendràs
emprendrà
emprendrem
emprendreu
emprendran
desprendré
desprendràs
desprendrà
desprendrem
desprendreu
desprendran

Exercicis per practicar

Nodes 1440-R441-R443-R444
SpeakCat1234567

Identifica els verbs en futur.
NON NON DE NADAL (poema de Joana Raspall)
T’ ompliré el bressol
de palleta fina
sense gens de boll,
sense gens de pols.
Encendré un bon foc
perfumat d’espígol
per fer-te el son dolç.
Cobriré el teu cos
amb llençol blanquíssim
mig teixit amb glòria,
mig cosit amb creus.
Et faré de flonjos
borrallons de llana
un mantell pels peus.
Et cantaré un bres
amb la veu més dolça,
i quan ja t’adormis
et besaré el front.
Desprésde puntetes,
tancaré la porta
perquè no et desvetllin
els sorolls del món.

Completa les oracions següents amb el futur simple dels verbs entre parèntesi
Els meus pares  (ANAR) a veure’m al teatre el dia de l’estrena.
Ara no us agrada res, però segur que de grans  (MENJAR-vosaltres) de tot.
No sé si a les nou encara  (ESTAR-nosaltres) a cal Jordi.
No  (ESTIMAR- jo) mai ningú com t’he estimat a tu.
No  (FER-ells) res sense el vostre permís.
Si us interessa el tema, ja el  (DEBATRE-nosaltres) quan  (VOLER-vosaltres).
No  (SABER-tu) mai tota la veritat.
Saben quan  (PODER-ells) acabar el treball?
Mai  (ADMETRE-tu) que la culpa va ser teva?
Quan  (REBRE-nosaltres) els llibres nous?
Quan  (SER-vosaltres) responsables dels vostres actes?
Ara discuteixen per tonteries, però d’aquí a uns anys  (DISCUTIR-ells) per coses més serioses.
Si feu això,  (COMETRE-vosaltres) un greu error.
Si no et poses les ulleres  (CONFONDRE-tu) ltotes les lletres.
Les festes del poble es  (CLOURE) amb focs d’artifici.
Aquest llibre segur que t’ (INTERESSAR) molt.
Quan s’assabentin de l'engany segur que  (DISCUTIR-ells) de debò.
Quan sigui gran em  (COSIR) els botons i em  (PLANXAR) la roba.
Aquesta tardor  tu (COLLIR) les prunes de l'arbre.
Print Friendly, PDF & Email